INFORMAREA CONSUMATORILOR

In cadrul pietei, informarea consumatorilor se asigura prin intermediul publicitatii si al sistemului de etichetare. Publicitatea are menirea de a asigura cunoasterea existentei diferitelor produse si a sortimentelor acestora, axandut-se indeseobi pe comunicarea noutatilor, a diferitelor sisteme de ambalare, dozare si conditionare, precum si a sistemului de preturi.Etichetarea este destinata sa permita cunoasterea marcii, a naturii produselor, greutatilor, pretului, datei limita a consumului si a modalitatilor de folosire etc.

Tinand seama de modul in care se desfasoara actiunea de informare a consumatorilor, in majoritatea tarilor cu economie de piata sunt formulate serioase rezerve, in special, in legatura cu informarea efectiva a consumatorului prin publicitate si etichetaj.

Fenomenul este generat de fatul ca scopul publicitatii, indeseobi, indifrent de forma sub care se prezinta aceasta, il constituie asigurarea vanzarii produsului sau serviciului, ceea ce apare, din pacate, incompatibil cu informarea obiectiva a publicului. Foarte adesea insa, publicitatea si etichtarea au drept unic scop sporirea puternica a vanzarilor si drept urmare ele nu fac altceva decat cauta sa-i inoculeze consumatorului, in mod agrsiv, preferintele pentru produsul ce intereseaza firma ofertanta.

Experienta acumulata in acst domeniu permite elimitarea a complexului de informatii, destinate consumatorului, in 4 mari categorii de elemente:

1. informatii asupra produselor prezente in cadrul pietei – o categorie de elemente prin care se fac cunoscute consumatorilor natura produsului, pretul acestuia, originea sa, provenienta, data limita de consum, sisteme de ambalare si date asupra naturii si compozitiei ambalajului, sisteme de depozitare si conservare etc.;

2. informatii asupra pietei – referindu-se indeseobi, la sistemul de relatii existeent in cadrul pietei, intermediarii implicati, sistmele si nivelurile de preturi practicate, tipuril de servicii asigurate, facilitatile care pot fi obtinute in domeniul achizitionarii, serviciilor si preturilor etc.;

3. informatii referitoare la circuitele de distributie – privesc modul in care publicul poat efectiv, in cadrul pitei,  sa se adreseze unitatilor care le asigura cel mai bun raport calitate-pret. Ele s refra la structura circuitelor economice care privesc fluxul fiecarei categorii de produse, reteaua de produse existenta, localizarea unitatilor si programului de functionare;

4. informatii asupra propriilor nevoi – o categorie de informatii care au dreept obiectiv sa lamureasca publicul consumator in legatura cu modul stiintific de interpretare, intelgere si satisafacere a propriilor nevoi alimentare, atat sub aspectul lor cantitativ, cat si calitativ.

 

„E dreptul tau! Actioneaza!”

        Campania Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din Romania, „E dreptul tau!Actioneaza!”, este o initiativa a Comisiei Europene. Campania a fost lansata in iunie 2012 si se va desfasura pe parcursul unui an.

Din momentul aderarii la Uniunea Europeana, in 2007, consumatorii romani au castigat drepturi garantate in toate statele membre UE. Insa, crearea unui cadru legislativ este doar primul pas. Pentru a benefiicia de drepturile pe care le au, consumatorii trebuie sa le cunoasca , sa stie unde pot gasi mai multe informatii, si cine ii poate sprijini atunci cand intampina o problema.Scopul acestei campanii este de a-i incuraja pe consumatorii romani sa isi sustina drepturile, sa ia atitudine si sa devina activi in apararea drepturilor lor.

Campania ii informaza pe consumatorii romani despre drepturile lor, precum:

-dreptul de a returna un produs comandat online in termen de 10 zile de la livrarea acestuia, si de a-si primi banii inapoi

-dreptul la reparatia sau inlocuirea unui produs cumparat recent, daca acesta nu functioneaza cum ar trebui

-dreptul de a solicita compensaj atunci cand pachetul de vacanta achizionat nu corespunde cu ceea ce s-a promis in brosura si cu serviciile platite

 

               Asociatiile de consumatori joaca un rol crucial in construirea unei miscari consumatoriste puternice

A fi un consumator care isi cunoaste drepturil inseamna a si sti unde poti gasi mai multe informatii daca intampini o problema, precum si cine te poate sprijini in demersul tau de a-ti sustine drepturile. Din acest motiv, campania promoveaza totodata si un consortiu format din doua organizatii – Asociatia Nationala pentru protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor, si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania, ca sursa pentru consumatori de unde acestia pot obtin mai multe informatii si sfaturi.”Asociatiile de consumatori joaca un rol crucial in construirea unei miscari consumatoriste putrnice, dar, la randul lor, asociatiilee trebuie sa fie deschise consumatori si sa le demonstreze ca pot furniza informatii utile si un sprijin real. Mai mult, Centrul European al Consumatorilor poate oferi asistenta atunci cand apar problemee in comertul transfrontalier pe teritoriul UE”, a declarat fostul comisar pentru Sanatate si Consumatori, John Dalli, la lansarea campaniei.

 

               Tratand fiecare client cu respect, companiil vor obtin un mare avantaj competitiv in actuala economie de piata

Campania vizeaza totodata si initierea unui dialog cu comunitatea de afaceri. operatorii economici trebuie la randul lor sa cunoasca si sa respecte drepturile consumatorilor si sa constientizeze ca a fi deschisi catre consumatori poate reprezenta un atu pe piata competitiva in care activeaza.

Un consumator din Romania are aceleasi drepturi fundamentale ca orice alt cetatean european – regulile de baza sunt aceleasi ca in Germania sau Franta. Trebuie doar sa facem uz de aceste drepturi si sa fim activi in apararea lor” – a declarat ambasadorul campaniei , Daniela Nane. „Mai mult, companiile vor intelege ca, tratand fiecare client cu respect, vor obtine un mare avantaj competitiv in actuala economie de piata”.

 

Campanie UE: Aflat-ti drepturile de consumator direct din mall!

Intre 21 si 20 noiembrie, campanie Uniunii Europene pentru Informarea Consumatorilor din Romania – „E dreptul tau!Actioneaza!”, este prezenta in mall-uri din Bucuresti, Cluj si Iasi pentru a oferi consumatorilor informatii despre drepturile pe care le au feritor la ofertele din sezonul de iarna.

Deoarece in aceasta perioada a anului, atat comerciantii din online cat si magazinele clasice incep sa-si pregateasca ofertele, consumatorii ar trebui sa stie ca sunt protejati, indiferent daca achizioneaza un produs cu un pret intreg sau la reducere. Astfel, experti in protectia consumatorilor il informeaza pe vizitatorii de la Centrul de Informare a Consumatorilor despre drepturile lor si modul in are pot face achizitii sigure si la pretul corect in perioada ofertelor de sezon.

Actiunea de informare a consumatorilor a fost lansata in Afi Palace Cotroceni din Bucuresti, in data de 21 noiembrie, alaturi de Daniela Nane, ambasador al campaniei „E dreptul tau!Actioneaza!”.

 

        ” Se apropie sarbatorile de iarna, si ca de obicei, apar multe oferte si reduceri in acest sezon.Cumparatorii ar trebui sa stie ca pot beneficia de fertele de pe piata si pot face cumparaturi inteligente, daca sunt bine informati despre drepturilor pe care le au. Din acest motiv expertii in protectia consumatorilor sunt aici, iar vizitatorii nostri de la cele trei Centre de Informare din Bucuresti, Cluj si Iasi pot afla cum sa faca achizitii in conditii de siguranta si potrivite nevoilor lor” , a declarat Daniela Nane.

In cadrul actiunii, expertii ofera consumatorilor informatii utile pentru a recunoaste si a evita reducerile false, si pentru a citi corect pretul unui produs la reducere. Consumatorii sunt sfatuiti sa verifice cu atentie modul in care este afisata reducerea pe website sau pe eticheta produsului. Pretul nou, redus, trebuie indicat prin raportarea la pretul vechi, fie prin afisarea alaturi de acesta, barat, fie prin indicarea procentului de reducere, sau prin combinarea celor doua modalitati. Atunci cand comanda online, consumatorii trebuie sa verifice cu atentie, inainte de a trimite comanda, daca pretul produsului din cosul de cumparaturi este aceleasi cu pretul indicat atunci cand au ales produsul respectiv.

   La actiunea de informare participa expertii din cadrul Centrului European al Consumatorilor Romania, al Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor, si al Ascociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania. De asemenea, comisari ai Autoritatii Nationale pentru protectia Consumatorilor ofera sfaturi si informatii privind modalitatea de a depunde o reclamatie.

   „Sfatuim consumatorii sa fie atenti la costul produselor pentru a evita capcanele care pot sa apara odata cu ofertele care anunta mari reduceri de preturi. Consumatorii ar trebui sa pastreze bonul ori factura, sau comanda atunci cand cumpara online. Ei trebuie sa stie ca regulile se aplica indiferent de pretul la care au facut achizitia , intreg sau cu reducere. Incazul in care intampina dificultati, asociatiile pentru protectia consumatorilor le pot oferi consultanta specializata si sprijin pentru solutionarea problemei lor”, a declarat Roxana Dumbrava, in numele organizatiilor pentru consumatori ANPCPPS Romania si APC Romania.

  Actiunea de informare s-a desfasurat intre 21-23 noiembrie in Afi Palace Cotroceni din Bucuresti, iar saptamana urmatoare expertii in protectia consumatorilor vor fi prezenti in Iulius Mall Cluj in data de 27 noiembrie, si in Iulius Mall Iasi in data de 29 noiembrie.